1 - 6 av 6 träffar

Visa:
  1. Omslagsbild: Gösta Berlings saga av

    Gösta Berlings saga

    Gösta Berlings saga handlar om livet på landet runt Frykensjöarna i Värmland på 1820-talet. I centrum står tre personer, varav den ena är prästen Gösta Berling som avsatts eftersom han misskött sig och brukat alkohol. De andra två personerna är den kraftfulla...

  2. Omslagsbild: Koka björn av

    Koka björn

    ”Det var prosten som gjorde fyndet. En bra bit ute i det sviktande kärret gav han ifrån sig en genomträngande busvissling, som han lärt sig under sin tonårstid i Kvikkjokk. Jag skyndade mig genast åt hans håll. Vattnet var kolsvart, över ytan stack en stör...

  3. Omslagsbild: Koka björn av

    Koka björn

    Sommaren 1852 i byn Kengis i nordligaste Sverige drabbar prosten Laestadius andliga väckelse samer och tornedalingar med kraft. Samtidigt försvinner en vallpiga i de djupa skogarna. Folket drar ut i jakten på den slagbjörn som man tror härjar. Men prosten fruktar...

  4. Omslagsbild: Koka björn av

    Koka björn

    Sommaren 1852 i byn Kengis i nordligaste Sverige drabbar prosten Laestadius andliga väckelse samer och tornedalingar med kraft. Samtidigt försvinner en vallpiga i de djupa skogarna. Folket drar ut i jakten på den slagbjörn som man tror härjar. Men prosten fruktar...

  5. Omslagsbild: Inga gudar jämte mig av

    Inga gudar jämte mig

    Svenska mord, del två, som bygger på verkliga brott. År 1865 anländer kyrkoherden Anders Lindbäck till den värmländska socknen Silbodal. Lindbäck blir omtyckt av befolkningen trots att han lever med två kvinnor. Så dör en av församlingsborna till synes utan...

Förbättra sökningen med hjälp av filtren:
Till toppen av sidan