1 - 9 av 9 träffar

Visa:
  1. Omslagsbild: Stå i bredd av

Stå i bredd 70-talets kvinnor, män och litteratur

Att "stå i bredd" kallar Märta Tikkanen 70-talsfeminismens dröm om jämlika kärleksförhållanden. Det feministiska 1970-talets tro på männens förmåga att våga stå i bredd med sina kvinnor skapade förutsättningarna för ett sannfärdigt samtal på (nästan)...

2. Omslagsbild: Proggiga barnböcker av

Proggiga barnböcker därför blev vi som vi blev

Det var alldeles nyss och så fruktansvärt länge sen: 1970-talet. De som växte upp då fick lära sig att det fanns något som heter "u-länder", att det är rätt att göra uppror och hur det går till när mamma och pappa gör ett småsyskon. I böcker, på skivor,...

3. Omslagsbild: En rysk historia av

En rysk historia

Bengts ryska verklighet "En rysk historia är en berättelse om en fascination för ett språk och en kultur. Den skildrar möten med människor som jag mött – Lili Brik, Joseph Brodsky, Nina Berberova, andra ryska (och svenska) författare och privatpersoner – och...

4. Omslagsbild: Snuten i skymningslandet av

Snuten i skymningslandet svenska polisberättels ...

Snuten i skymningslandet är en svensk idé- och kulturhistoria 1965-2010 såsom den kommit till uttryck i de tongivande polisberättelserna i roman och film. Michael Tapper tar avstamp i en historik över den moderna kriminalpolitiken, polisorganisationen och...

5. Omslagsbild: Vid sidan av av

Vid sidan av möten med författare från fyrtiota ...

Olof Lagercrantz skrev dagbok i nästan hela sitt liv. Det var – säger hans anhöriga – ett sätt för honom att leva. Han gjorde anteckningarna sent på kvällen, oftast i form av små katalogkort sorterade i kortlådor. För det mesta var skrivningarna...

6. Omslagsbild: Mitt i 70-talet av

Mitt i 70-talet 15 yngre svenska författare pre ...

Femton författare från 70-talets mitt   Tom Hedlund presenterar här 15 författarskap som 1975 befann sig mitt i sin utveckling. Följande berättare och poeter behandlas: Britt Arenander, Tobias Berggren, Berit Bergström, Per Gunnar Evander, Gösta Friberg, Gunnar...

7. Omslagsbild: Det lyckliga Europa av

Det lyckliga Europa

Ett Europa vi kanske glömt eller glömt bort att komma ihåg      Jag talar i denna text som den pensionerade europé jag är. Jag försöker berätta om vår kontinent som jag upplevde den efter Andra världskriget. Kriget är slut. Den fred som råder är...

8. Omslagsbild: Ner med allt? av

Ner med allt? essäer om protestlitteraturen och ...

Demokrati under debatt Johan Svedjedals nya essäsamling Ner med allt? handlar om revolt och litterära drömmar om ett bättre samhälle. Ämnet är decenniet från 1965 till 1975, när svensk skönlitteratur ville vara en radikal samhällskraft – med syftet att...

9. Omslagsbild: Lovord av

Lovord

Svensk mästare i hyllningsord Akademiledamoten Per Wästberg vill här dela med sig av den glädje och passion han känt i sina egna läsupplevelser. Han har samlat och bearbetat senare års tal till författare – ofta hållna i samband med priser han varit inblandad...

Förbättra sökningen med hjälp av filtren:

Språk

Klassifikationskod

År

Till toppen av sidan