Valfrid – Biblioteksutveckling Stockholm

Valfrid - Biblioteksutveckling Stockholm. Bildmontage.
Bildmontage: Stockholms stadsbibliotek.

I Valfrid berättar vi om projekt och olika delar av vår verksamhet inom Stockholms stadsbibliotek. Precis som verksamheten på ett folkbibliotek, kommer innehållet i Valfrid att vara brokigt och omväxlande. Biblioteksutveckling, helt enkelt! Rubrikerna ger dig vägledning till vad texterna handlar om. Du hittar alla artiklar i listan med länkar.

Ungdomskoordinator på Kista bibliotek

Vi på Stockholms stadsbibliotek har gått en veckolång utbildning i det som kallas User Experience, eller UX i dagligt tal. Under våren 2022 fick den som hade en egen UX-prototyp möjlighet att presentera sin prototyp för Stockholms stadsbiblioteks ledningsgrupp. Vi har tidigare berättat om Lur-sagor. Här kommer berättelsen om bibliotekarien Sarah Gyljes UX-prototyp!
Publicerad 2022-12-29

Lursagor – prototypen som blev verklighet

Hanna Roth och bokvagnen med lursagor

Personalen på Stockholms stadsbibliotek har gått en veckolång utbildning i det som kallas User Experience, eller UX i dagligt tal. Under våren 2022 fick den som hade en egen UX-prototyp möjlighet att presentera sin prototyp för Stockholms stadsbiblioteks ledningsgrupp. Vid dessa dragningar blev några prototyper utvalda för vidare utveckling och finansiering. En av dessa var Hanna Roths Lur-sagor på Rinkeby bibliotek!
Publicerad 2022-12-22

Om arbetet med ponton - den litterära tidskriften för unga

Redaktionsmöte för ponton

I den här texten skriver bibliotekarien Maria Lorentzon om arbetet med att producera ett nytt nummer till tidskriften ponton. Ponton är en litterär tidskrift för och av unga, som sedan 2005 delfinansieras av Stockholm stadsbibliotek. Foto: Maria Lorentzon.
Publicerad 2022-11-07

Grattis på namnsdagen Valfrid!

Den 12 oktober är det inte många som firar namnsdag tillsammans med vår blogg. Av de cirka 1700 personer i Sverige med förnamnet Valfrid är det endast ett hundratal som kan stoltsera med att heta Valfrid som tilltalsnamn.
Publicerad 2022-10-12

Högläsning via Zoom gör succé på LSS-boende och daglig verksamhet

Kajsa Bergh och Maria Lorentzon, vid prisutdelningen för Årets läsombud 2021.

Kajsa Bergh och Maria Lorentzon, bibliotekarier på Skarpnäcks bibliotek, fick utmärkelsen Årets läsombud 2021 för sina läsfrämjande insatser inom LSS. Genom digitala högläsningar når de ut till boenden och dagliga verksamheter runt om i hela staden. Foto: Myndigheten för tillgängliga medier (MTM).
Publicerad 2022-07-04

Biblioteket Play får nya medel och tillökning

Jenny Poncin, bibliotekschef på Forumbiblioteken i Nacka.

För ett par veckor sedan kom nyheten att Biblioteket Play får nya projektmedel till 2023. Utvecklingen av Stockholms stadsbiblioteks nya digitala programscen kan därmed fortsätta. Till nästa år får man dessutom tillökning. Foto: Daniel Nilsson och Forumbiblioteken. Publicerad 2022-06-28

Varför Valfrid?

Valfrid syftar på bibliotekspionjären och folkbildaren Valfrid Palmgren (1877–1967). Hon var politiker med stort engagemang i fredsfrågor samt i kvinnors rättigheter. Tidigt inspirerad av USA:s ”public libraries”, har Valfrid Palmgren haft stor betydelse för de svenska folkbibliotekens utveckling. Det var mycket tack vare henne som Stadsbiblioteket på Odenplan kunde slå upp portarna år 1928.

Läs mer om Valfrid Palmgren i Svensk kvinnobiografiskt lexikon.
"Bibliotekens svenska superhjälte – Valfrid Palmgren". Lyssna på Stil i SR P1 här!

Kontakt: biblioteksredaktionen@stockholm.se

När du kontaktar oss via e-post, behandlar vi de personuppgifter du uppger enligt Dataskyddsförordningen (GDPR) och Offentlighets- och sekretesslagen (OSL) (2009:400).

2022-12-29